KILDESORTERING

Kildesortering fra 1. november 2017

Bærum kommune har bestemt at alle husstander i kommunen skal kildesortere alt avfall.

Dette gjelder fra 1. november 2017.

Det blir store utfordringer også for huseierforeningen, men sammen bør vi få dette til slik at sorteringen blir bra.

Den største utfordringen har vært økonomi, og styret fant det nødvendig å øke felleskostnadene. 

Systemet består av 6 containere + 1 container for glass og metall. Det skal sorters ut matavfall, restavfall, plast, papir og drikkekartong samt glass og metall. Det understrekes at avfall som ikke går gjennom innkastet på containeren, ikke skal gjensettes, men leveres på Isi avfallstasjon eller nærmeste returpunkt!

Farlig avfall som batterier, maling, lakk, elektriske leker osv. må leveres på spesielle returpunkt. Som tidligere kan hvite- og brunevarer leveres gratis på Isi avfallstasjon eller Elkjøp, Power osv.

Hver leilighet har fått utlevert to elektroniske nøkkelbrikker. Disse er registrert og kan avinstalleres ved misbruk.

For å forenkle sortering i den enkelte leilighet, finnes det på markedet flere forskjellige løsninger.

Vi kan, naturlig nok, ikke anbefale noen løsninger fremfor andre, da vi har sett at det er store forskjeller mht

innredninger i det enkelte kjøkken. Her må den enkelte finne rett løsning til sin kjøkkenløsning.

Matavfall skal legges i spesielle grønne plastposer, som kan fåes på biblioteket eller hos styrets medlemmer.

Videre er det særdeles viktig at alle gjør seg godt kjent med reglene for sortering.

Nedenunder finner du en oversikt over returpunkter og hvordan du skal sortere.

Klikk på de enkelte knappene, så får du opp all nødvendig informasjon.

Alle søppelsjakter og søppelrom vil bli avstengt fra det tidsrom systemet er operativt.

Klikk på knappene nederst i artiklene, så vil du få opp de opplysningene du måtte ønske.

Nedgravd løsning


Slik ser anlegget ut.

Blir tatt i bruk fra og med 20. november.

Anlegget er låst, og kun beboere med mottatt nøkkelbrikke har adgang.

Vennligst ikke sett fra dere noe ved containerne.

Sorteringsoversikt


Vi  anbefaler deg at du setter deg godt inn i hva som er restavfall, matavfall osv.

Under knappene "sorteringsoversikt" og "farlig avfall" finner du nødvendig info

om hva og hvor.

 Vær nøye med å sorter ut det som betegnes som farlig avfall.

Isi avfallsanlegg


Under knappen "kildesortering" får du opplysninger om alt du trenger å vite om kildesortering. Til Isi må du levere alt som ikke kan sorteres i henhold til sorteringsoversikt, eller er for stort til å kastes i containerne.


29. november 2017

Vi har fått mange spørsmål om sortering.

Her får du noen gode tips!

Etter en ukes drift, er det gledelig at beboerne engasjerer seg i kildesorteringen! Det viser alle spørsmålene

vi har fått den siste tiden.

Produsentene er veldig flinke til å trykke på emballasjen, hvordan den skal kildesorteres.























Imidlertid er det nå etablert et nytt nettsted hvor man kan gå inn å søke på spesifikke ting.

Om man lurer på hvordan suppeposer, eller medisinbrett skal sorteres, søker man helt enkelt på

"suppepose" eller "medisinbrett". Vipps, så har man svaret.

I tillegg får du få opp hvor alle returpunktene befinner seg. Dette er et flott hjelpemiddel!

Her har du adressen: sortere.no



21. november 2017

Plast skal IKKE i papircontaineren!

Til tross for MEGET god informasjon om hvordan vi skal sortere, er det registrert at flere kaster plastposen med papir i papircontaineren. Vi ber om at dette opphører øyeblikkelig, ellers må vi sperre kodebrikken.

Det skal ikke være slik at et fåtall ødelegger for alle de som sorterer riktig. Og det er mange som er flinke!



10. november 2017

Informasjonsmøte vedr. bruk av søppelanlegget,

lørdag den 18. november!

Det gjenstår kun asfaltering, så er anlegget klart til bruk.

Som alle er kjent med, via brev til både eiere og leiere, blir det felles infomøter lørdag 18. november.

Bjørnebærstien 1, 3 og 5 kl. 11.00 – Nr. 9, 11 og 13 kl. 12.30 – Nr. 4, 6 og 8 kl. 14.00.

Det blir informert om bruk, hva skal sorteres hvor, utdeling av matavfallsbøtter og poser, samt utdeling av nøkkelbrikker.

Som det har fremgått av tidligere skriftelig informasjon til alle bebeoere, blir nøkkelbrikkene, mot kvittering, utdelt til

eiere, event. leiere med korrekt utfyllt  fullmakt!

Beboere som ikke kan møte til oppgitt tid, vennligst ta kontakt med styret.

Det utdeles to brikker til fler-roms leiligheter, en brikke til hybelleilighetene.

Nøkkelbrikkene er registert både på seksjonsnummer og H-nummer. Mistet brikke må rapporteres til styre/vaktmester for blokkering. Ny brikke kan kjøpes til gjeldene priser.

NB! Anlegget åpnes først mandag 20. november. Fra samme dato stenges samtlige søppelsjakter!